Photobucket

Saturday 1 December 2012

Belajar Silsilah Kerajaan Malaysia di Muzium Negara Kuala Lumpur

                                                         Pintu Gerbang kerajaan Malaysia masa lampau
                                                           Contoh kerajinan zaman kerajaan Malaysia
                                                    Singasana yang dipakai Raja di masa kerajaan Malaysia
                                                   Keris disebut sebagai sejata khas kerajaan Malaysia
                                                    Pakaian yang dipakai oleh para raja zaman dulu Malaysia


Kuala Lumpur-Sebagai negara monarki, pemerintahan tertinggi Malaysia dipegang oleh Raja atau Sultan. Kalau mau tahu lebih lanjut soal silsilah Kerajaan Malaysia, Muzium Negara Kuala Lumpur adalah destinasi yang tepat.

Sejarah Kerajaan atau Kesultanan Malaysia pun ternyata sudah terbentuk sejak awal masehi. Di Muzium Negara pun dijelaskan bagaimana sejarah kerajaan Malaysia dimulai.

Penasaran, detiktravel pun memasuki sebuah Galeri Sejarah Awal di Muzium Negara. Benar saja, saat memasuki galeri itu anda pun anda bisa langsung melihat bagaimana silsilah kerajaan Malaysia.

Selain silsilah kerajaan, galeri itu juga dipenuhi dengan beberapa peninggalan zaman kerajaan Malaysia. Mulai dari pakaian tradisional hingga senjata tradisional.

Barang-barang yang dipamerkan terlihat mirip atau bahkan sama dengan pakaian dan senjata tradisional Indonesia. Pakaian tradisional Malaysia terlihat menyerupai pakaian tradisional masyarakat Sumatera.

Senjata tradisional Keris pun disebut-sebut sebagai senjata khas dari Negeri Jiran itu. Selain itu, agama Islam juga terlihat sangat besar pengaruhnya dengan kerajaan-kerajaan Malaysia zaman lampau.

Beberapa barang bersejarah yang dipamerkan pun ada beberapa yang berbau Islami. Mulai dari Al-Quran pertama yang ditulis dengan tangan, hingga batu nisan dengan tulisan Arab.

Jadi ingin lebih tahu bagaimana silsilah kerjaan Malaysia, jangan lupa kunjungi Muzium Negara di Kuala Lumpur.

sumber

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum,makasih ya sudi like ataupun komen !!




Copyright By DUNIA ADELL